Participación ciudadana como medio para elevar a calidad de vida de las jefas de familia residentes de 2017 a 2019 en el Fraccionamiento Villa de Nuestra Señora de la Asunción de Aguascalientes. Propuesta de Educación Social

Authors

  • Silvia Eugenia Díaz Ruvalcaba Universidad de Guadalajara
  • Claudia Ávila González Universidad de Guadalajara

Abstract

This essay shares a series of reflections on the importance of the participation of women, most of them heads of families, in citizen participation programs of a popular housing subdivision in the city of Aguascalientes, based on the evaluation that was carry out of their actions and how they impacted the quality of life of all both participants and the community. The four dimensions evaluated were i) the population profile, ii) self-perception of quality of life, iii) infrastructure and public services, iv) citizen participation. The conclusions show how the involvement of women in municipal administration programs through the figure of the Citizen Attention and Participation Committee is decisive in improving their self-perception of the quality of life, mainly due to the feeling of achievement that it provides them, as well as their own perception of the positive influence they exert among their neighbors and the way in which they contribute to solving community problems. It closes by suggesting a social education program where the participation of the Social Work professional as the leader of community projects promoted by the public administration, promotes the development of new civic capacities with a view to a society that every day deepens and complicates its social participation.

Author Biographies

Silvia Eugenia Díaz Ruvalcaba, Universidad de Guadalajara

Egresada de la Licenciatura en Trabajo Social de la Universidad de Guadalajara. Ha trabajado en organizaciones no gubernamentales y en el Municipio de León, Guanajuato. Participó en el Gobierno Municipal y Estatal de Aguascalientes. También colaboró en el Gobierno Federal como Subdelegada de Desarrollo Social y Humano durante la administración 2001 a 2012.

Claudia Ávila González, Universidad de Guadalajara

Egresada de la Universidad de Guadalajara. Licenciatura y Maestría en Trabajo Social y Doctorado en Metodología de la Enseñanza. Profesora de Tiempo Completo en el Departamento de Desarrollo Social. Reconocida como Profesor con Perfil PRODEP por Secretaría de Educación Pública. Investigadora en temas sobre Educación en sistemas no convencionales, Desarrollo de competencias y Uso de las nuevas tecnologías aplicadas al aprendizaje.

Published

2021-01-29