Estrategia educativa basada en la música y la coproducción de capacidades para la vida. Etnografía de una experiencia en la Escuela de Música Da Vinci, en Tonalá, Jalisco

Authors

  • Amelia Berenice Barragán de Anda
  • Engelberto Aguilar Meza
  • María de Jesús Camarena Cadena
  • Raquel Gómez Valenzuela

Abstract

This article narrates the experience from an executive project called “Music for childhood”, carried out at the Da Vinci Music School, in Tonalá, Jalisco, between September 2015 and February 1, 2017. The core of “Music for childhood” was the organization of a benefit concert for Da Vinci and its needs.Musical learning and the formation of support networks were used as strategies for the co-production of skills for the life of Da Vinci’s children and young people. The methodology makes use of ethnographic techniques to describe the experience among the participants.

Author Biographies

Amelia Berenice Barragán de Anda

Profesora investigadora del Departamento de Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara. Integrante del Cuerpo Académico de Desarrollo Social y Educación.

Engelberto Aguilar Meza

Maestro en Gestión y Desarrollo Cultural por la Universidad de Guadalajara, Director de la Escuela de Música Ricardo Flores Magón del Ayuntamiento de Guadalajara.

María de Jesús Camarena Cadena

Profesora investigadora del Departamento de Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara. Integrante del Cuerpo Académico de Desarrollo Social y Educación.

Raquel Gómez Valenzuela

Profesora del Departamento de Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara. Colaboradora del Cuerpo Académico de Desarrollo Social y Educación.

Published

2024-07-10